Stejně jako jiné služby i zde záleží na vás, zda si stěhování objednáte na klíč, kdy si zabalíte jen své osobní věci a vše ostatní včetně kuchyně a knihovny obstará firma, nebo zda si odvedete maximum práce svépomocí. A profesionálové vám věci pouze snesou, převezou a pak opět vynesou do nového. Rozdíl je samozřejmě v ceně. Za první typ zaplatíte u třípokojového bytu necelých deset tisíc, druhý přijde zhruba na polovinu.
1. Začněte měsíc dopředu
Stěhování není věc, o níž se rozhoduje ze dne na den. Nenechávejte to na poslední chvíli a začněte s objednáváním nebo plánováním přibližně měsíc dopředu. „Pokud nám člověk zavolá takto včas, jsme schopni mu nabídnout termín, který mu bude nejvíce vyhovovat, tedy třeba víkend. Postupně budou tyto časy obsazeny a majitelům to může situaci zkomplikovat. Vůbec nejhorší je, když někdo zavolá den či dva předem, že měl objednaného kamaráda s avií a ten nemůže,“ říká Vrastislav Krsek z firmy Stěhování bez dřiny.
2. Přemýšlejte, co se vyplatí
Máte pocit, že povolávat stěhovací firmu je zbytečné, když vlastně to samé zvládnete sami a zadarmo? Jenže opak může být pravdou. V ceně stěhování máte zapůjčení obalového materiálu, firmy mají se stěhováním zkušenosti, a proto vám i řeknou, kolik krabic a přepravek potřebujete na zabalení vašeho bytu. Pokud v něm máte například velkou knihovnu, firemní technik se přijede podívat na místo, a poradí s druhem i množstvím obalového materiálu. Spoléhat se jen na krabice od banánů, které můžete posbírat po okolí, nejde. Například porcelán po babičce, drobnosti z vitríny a další věci do nich nedáte. Na ty potřebujete pevné obaly, které budete muset kupovat.
To samé platí pro převoz osobním autem. Spočítejte si, kolikrát se budete muset otočit, než vše přemístíte. A kolik vás to bude stát času a peněz za benzin. Přitom auto na převoz od stěhovací služby stojí 1500 korun a za dopoledne máte hotovo.
3. Vyhraďte si na věci místnost
Před stěhováním se vám objem věcí v bytě prakticky zdvojnásobí – nábytek zůstává na svém místě, ale jeho obsah máte venku v krabicích. Pokud si to můžete dovolit, protože nebydlíte zrovna v garsoniéře, vyhraďte jednu místnost na skladování zabalených věcí. Skládat je tak můžete postupně a dopředu, aniž byste měli pocit, že žijete několik týdnů v provizoriu. Pokud vám volná místnost nezbývá, využijte ložnici, kde potřebujete volnou prakticky jen postel.
4. Problém jménem knihovna
Knihovnu miluje každý majitel, tedy do doby, než ji musí přestěhovat. Děsí vás předchozí rada, když si představíte, jak budete tahat po bytě těžké krabice? Není to třeba. „Vynést všechny věci z bytu a rozmontovat nábytek trvá zpravidla čtyři hodiny i více a není problém, aby majitel během této doby zabalil své knihy do krabic, které mu budou pracovníci stěhovací služby rovnou odebírat a přenášet tam, kde nepřekážejí, a on je nemusí tahat sám,“ informuje Vratislav Krsek. A jak se dívá na to, že lepší než balit knihy do krabic je zvolit papírové tašky? Ty mají poměrně velkou nosnost, dáte do nich deset či dvacet knih, které snadno přenesete. „V tomto případě záleží, o jaké knihy jde, protože v taškách na rozdíl od krabic nejsou moc chráněné. Pokud stěhujete dětskou knihovnu, klidně ji dopředu zabalte do tašek. Na cenný slovník raději volte krabice,“ dodává majitel stěhovací služby.
5. Jak správně balit?
Přímo se to nabízí – ideální je začít balit doplňky a drobnosti, které v bytě k životu tak moc nepotřebujete. Jenže pak zjistíte, že jen v obýváku jste na ně – doporučuje se je obalit dvěma vrstvami novin, takže značně nabudou – spotřebovali dvě krabice. Napadlo vás, zda by nebylo lepší vložit je třeba mezi oblečení a prádlo? Nemuseli byste je balit a ušetřili místo! Odpověď zní: Nebylo! Pamatujte, že vše budete muset v novém bytě vybalit a je praktické, když máte v jedné krabici uložené věci z jedné místnosti.
6. Opuntíkujte krabice!
Nepopsané krabice jsou velká chyba, která dokáže hodně zkomplikovat vybalování. Lepší než obaly popisovat – v tom chaosu snadno zaměníte kuchyň, koupelnu či komoru – je vzít fixy a nadělat barevné značky. Stejně pak můžete označit i dveře jednotlivých místností. Přijdou rovnou tam, kde je potřebujete a vy si pak ušetříte dodatečné přenášení.
7. Jak na spotřebiče?
Nezapomeňte, že prázdné musejí být nejen skříně, ale i domácí spotřebiče – vyndejte proto plechy z trouby a hlavně nejprve „vyjezte“ a pak vyčistěte chladničku a mrazničku. Pokud se stěhujete v zimě, není třeba mrazničku odledovat. V létě to raději udělejte, aby námraza nepovolila cestou a nezničila další věci.
8. Hlaste vše těžké!
Máte-li v bytě těžké věci, tedy s váhou nad 250 až 300 kilogramů, jako je klavír, ale i masivní skříň po babičce, hlaste to stěhovací firmě předem. Takové věci nemůže stěhovat každý, tak ať vám pošle ty správné specializované pracovníky.
9. Pojištění je důležité, ale někdy problematické
Vybírejte si stěhovací firmu, která je pojištěná na případné škody, které mohou při stěhování vzniknout. I když takové pojištění se využívá jen málokdy. Pokud vám totiž vypadne třeba varná konvice a rozbije se, zpravidla ho nevyužijete, nevyplatí se to. Než se vyřídí všechny náležitosti a dodají potřebné dokumenty pojišťovně, uběhne několik dnů i týdnů a po odečtení amortizace pak dostanete třeba osmdesát korun. Takové případy je lepší řešit na místě dohodou přímo se stěhovací službou. Pojištění slouží k úhradě větších škod. Dojít by nemělo ani ke krádežím. Solidní firmy vždy nechává jednoho člověka v nákladové části auta, který věci hlídá. Vy opouštějte byt jako poslední a zkontrolujte, zda někde něco nezůstalo zapomenuté.
10. Zabalte si jako na dovolenou!
Nepočítejte s tím, že po mnoha večerech trávených balením a celodenním stěhování se hned pustíte do uklízení – pozor na 5 chyb při úklidu: nedělejte je! – a vybalování věcí. Proto je dobré mít v tašce či dvou třech krabicích zabalené to nejnutnější k životu na několik dnů. Jako když jedete kempovat, mějte zde připravené náhradní prádlo, hygienické potřeby, hrnek na kávu či granule pro psa. Zjednoduší vám to první hodiny a dny v novém!