Budeme se stěhovat


Čeká Vás stěhování? Ať už budete stěhovat jen několik věcí nebo rovnou celý byt, přečtěte si články z různých zdrojů týkající se stěhování a přípravy na něj. Poté již stěhování zvládnete zcela bez problémů.

24.5.2006 | Dana D. Daňková | www.svet-bydleni.cz
Stěhování, pokud jsme nuceni ho podstoupit, znamená v našem životě velkou změnu. A i když se stěhujeme do hezčího a lepšího bytu a těšíme se, přesto tento pocit nevyváží všechny problémy a starosti s přesunem na jiné místo.

Otázek je mnoho. Jak zorganizovat stěhování, abychom ho ve zdraví přežili my i naše finance? Budeme se stěhovat svépomocí nebo přizveme specializovanou firmu vybavenou veškerou potřebnou technikou i svaly? Co vše budeme muset zařídit? Jestliže nejsme součástí vícesměny typu „kulový blesk“, můžeme přípravu promyslet a dobře naplánovat. Měli bychom mít na paměti, že ideální stěhování je rychlé, nepříliš pracné a za příznivou cenu.

Začít balit bychom měli s velkým předstihem.

Příležitost pro generální úklid

Balit začínáme již alespoň čtrnáct dnů předem, třeba po večerech, vždy jen několik krabic. Ty můžeme koupit, ale stejnou službu nám udělají i obaly z papírnictví, hračkářství nebo ze supermarketu. Odděleně balíme sezónní věci, nemusíme pak vybalovat vše naráz. Stěhování je také výborná příležitost pro generální úklid. Pokud jsme něco léta nepotřebovali, nebudeme to zřejmě postrádat ani v budoucnu. To se týká oblečení, nádobí, obsahu sklepa či půdy. Co můžeme, rozdáme, zbytek nemilosrdně vyhodíme, v novém bydlišti by tyto věci opět jen zabíraly místo. V novém bytě si zjistíme rozměry a prostorové uspořádání a předem si rozkreslíme, kam přijde jaký kus nábytku. Stěhování bude nejen rychlejší, ale také méně namáhavé.

Seriózní stěhovací firma by se měla prokázat pojištěním proti poškození věci

Nejlevněji svépomocí

Změna bydliště je nejen časově, ale i finančně náročná záležitost. Skutečná cena nejvíce závisí na vzdálenosti místa, do kterého se stěhujeme. V rámci jednoho města to zpravidla nebývá problém, vše lze dobře zorganizovat a pak během několika hodin přesunout své věci z jedné ulice do jiné. Časová náročnost i cena stoupají s rostoucí vzdáleností současného a budoucího bydliště. Důležitý je také objem stěhovaného majetku, snáze se stěhuje mladá, téměř nezařízená rodina, po deseti letech soužití se dvěma malými dětmi je to už složitější.

Jednou z možností je stěhování svépomocí. To je možné za předpokladu, že nemáme příliš mnoho movitých věcí, nestěhujeme se daleko a máme dost přátel schopných a ochotných pomoci. Na určitý den objednáme nákladní nebo stěhovací auto, a také kamarády a známé, a přestěhujeme nábytek a většinu krabic. Zbylé věci odvozíme sami osobním autem.

Z odhadů vyplývá, že stěhování svépomocí stojí více organizačních sil i fyzické námahy, finančně však vyjde maximálně na polovinu výdajů, než když stěhujeme s firmou

Profíci něco stojí

Se stěhovací firmou je přesun rychlejší a méně namáhavý, ale také dražší. Ovšem pokud máme hodně věcí, profesionálové se určitě vyplatí. Firmy si mohou účtovat peníze za stěhováka (v hodinové sazbě) plus taxu za ujeté kilometry, a nebo se platí cena za hodinu, která je odvozena od počtu stěhováků, velikosti automobilu a vzdálenosti. Další vydání znamená každé patro k našemu bytu a pokud je dům bez výtahu nebo nelze-li ho použít, cena se opět mírně zvyšuje. Rozhodneme-li se pro firmu, je dobré se sejít s jejím zástupcem ještě před stěhováním samým a domluvit všechny podrobnosti včetně předběžných nákladů. Vybírat můžeme samozřejmě z nabídek více firem. Seriózní firma by měla být také pojištěna proti poškození věci.

Příklady cen za služby stěhovacích firem

Stěhování mimo Prahu, objem vozu 15m3, 2 pracovníci, taxa 600,- Kč/hodinu

Při stěhování s firmou můžete využít i další servis

- montáž a demontáž nábytku – 200,- Kč / hod.

- zapůjčení krabic nebo plastových přepravek – zde je nutné složit vratnou zálohu

- zapůjčení šatních boxů, ve kterých lze stěhovat šaty na ramínkách

- prodej bublinkových fólií, lepicích pásek, vlnité lepenky a podobně

- cena balení – 200,- Kč / hod.

- dovoz a odvoz balicího materiálu si buď naúčtuje firma nebo ho zákazník vyzvedne a zase přiveze zpět sám

Žiju, ale bydlím jinde

Vůbec největší zátěží stěhování je takzvané „administrativní“ stěhování, to znamená vyřízení nových dokladů, nahlášení změny adresy na živnostenském či finančním úřadu, v zaměstnání, ve všech pojišťovnách, u lékařů, v bance, na OSSZ, u telefonních společností a zapomenout nesmíme na poštu, kde buď zaplatíme 100 Kč měsíčně za takzvané dosílání pošty do nového bydliště nebo si budeme zásilky vyzvedávat přímo na původní poště, ale i o to musíme zažádat. Jakékoli opomenutí by se nám nemuselo vyplatit.

Tipy a triky

Pokud je to možné, domluvíme stěhování vždy v dostatečném časovém předstihu.

Krabice popisujeme nejlépe ze dvou stran, abychom je nemuseli stále otáčet a hledat nápis.

Knihy balíme do menších krabic, aby balíky nebyly příliš těžké.

Nábytek vyprázdníme a přelepíme dveře i zásuvky. Pokud je nutné ho demontovat, úchytky, šroubky i matičky vložíme do sáčku, a přilepíme izolepou do vnitřku nábytku.

Zajistíme si také parkování u původního i nového bydliště.


? NAPOVEDA povinné
Kontakt
tel. +420 607 855 644
tel. +420 608 423 304
tel. +420 222 765 675
tel. +420 240 200 252
800 100 056 volejte zdarma